قوه مقننه در کلام امام راحل(قدس سره)

با همه احترامی که تمام نهادهای انقلابی و جمهوری اسلامی و قوای حاکم بر آن دارند و هر کدام از آن ها دارای جایگاه رفیع و بلندیست لیکن مجلس شورای اسلامی از عظمت و رفعت خاصی برخوردار است.بطوریکه حضرت امام قدس سره بطور مکرر می فرمودند مجلس در راس تمام قوای مملکت می باشد.1  شاید فلسفه آن این باشد که در هیچ کدام از نهادها و قوای حاکم بر نظام اسلامی آن طور که اراده و عزم آهنین مردمی در آن تبلور و تجلی پیدا کند مانند مجلس شورای اسلامی دارای این خصوصیت نمی باشد2. درحقیقت نمایندگان مجلس شورای اسلامی همان مردم هستند منتهی بصورت فشرده در یک مجموعه و به تعبیر حضرت امام(ره) مجلس عصاره فضایل ملت انقلابی ایران است.3 بدون شک زیر بنای هر خدمت شایسته و هر عمل مفید و ارزنده،قانون سازنده آن عمل می باشد. در حکومت اسلامی این مهم بر عهده دو شورا یعنی مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان گذلرده شده است که آنان با برنامه ریزی دقیق و تصویب قانون های متقن در چهارچوبه مقررات اسلام و شرع مبین باید انقلاب را در مسیر صحیح خویش حفظ کرده به پیش ببرند.4 امام(ره ) در همین رابطه یکی از عوامل پیروزی و کامیابی و نیز یکی از علل شکست و سیه روزی حکومت را مجلس آن می داند که دشمنان نیز به این مهم امید زیادی بسته اند.«یکی از اموری که مطمح نظر آنهایی است که می خواهند این انقلاب را به شکست برسانند قضیه مجلس است. مجلس یک چیز سهلی نیست مجلس کارش یک چیزی است که در راس همه اموری که در کشور است واقع است. یعنی مجلس خوب همه چیز را خوب می کند و مجلس بد همه چیز را بد می کند.»5  

1-مجلس را که در راس همه امور است تقویت کنید و دنبال این باشید که یک مجلس قوی قانون گذاری داشته باشیم تا بتوانند مملکت را به را درست ببرند(وصیت نامه سیاسی-الهی).

2-حدیث ماندگاری -شرحی بر وصیت نامه سیاسی-الهی ص:182

3-شما که وکیل از جانب ملت هستید و عصاره فضائل ملت هستید،باید در آنجا همان معانی که از طرف ملت مامور او شدید همان معانی باشید(صحیفه نور ،ج 12،ص116)

4-حدیث ماندگاری ص183

5-صحیفه نور،ج18،ص202



قوه مقننه در کلام امام راحل:
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد